Fandom

X-Y játék

471pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

Az X-Y játék egy csoportjáték, ami az önérdek és közjó konfliktusát élhetik át a résztvevők - együttműködési készséget motiválja.

egy játékelméleti probléma, amely a Gazdagodó közlegelő a közlegelők tragédiája A Versengő sokat nyerhet, de csak rövid távon eredményes. Az együttműködő hosszú távon eredményes, a nyeresége moderált.

Szabályok Szerkesztés

A játék neve XY, vagy másként „nyerj, amennyit csak tudsz!”, Vagy "Gabona-Tehén kereskedő". Itt az X vagy Tehén jelöli a kockáztató magatartást, az Y vagy Gabona az partnerségi magatartást.

ElőkészületekSzerkesztés

A játékot hét fogadási körben játsszuk el. Készítsünk el 3X7 darab papírdarabkát, amire majd a csapatok X-t, vagy Y-t írnak. A papírdarabokat előre beszámozhatjuk A/1-től A/7-ig, illetve B és C jelzésekkel is. kell egy nagy lap a nyeremények/ egyenlegek mutatására vagy készíthetünk bankjegyeket, 28 egységnyit, vagy ugyanennyi cukorkával is lehet, amit a játék végén megszámolunk.

Szükségünk van még egy táblázatra, amelyet vagy felrajzolunk, vagy kivetítünk.

Elméleti modell

Eredmény Nyeremény Nyeremény

3X X= 0 Y = nincs

2XY X= + 1 Y = +1

2YX X= + 4 Y = +1

3Y X= nincs Y= +2

Gyakorlati példa

Eredmény Nyeremények

3 Tehén esetén nyeremények T= 0 G = nincs - Nincs gabona, a tehenek elpusztultak

2 tehén, 1 gabona esetén nyeremények T= + 1 G = +1 - Sok a tehén, a minősége gyenge. A gabonát megveszik.

1 tehén, 2 gabona esetén nyeremények T= + 4 G = +1 - Kevés a tehén, keresett a piacon. A gabonát megveszik.

3 gabona esetén nyeremények T= nincs G= +2 - Nincs tehén, a gabonafeldolgozás felértékelődik

Ezután osszuk három csapatra a résztvevőket, és adjuk oda nekik az előre elkészített papírdarabokat! Magyarázzuk el a feladatot a következőmódon: „Az egyes csapatoknak nincs más feladatuk, mint az egyes fordulókban X (tehenet)-t, vagy Y (gabonát)-t írni a papírra, illetve azon gondolkodni, hogy a többi csapat vajon mit ír majd a papírra.

Minden egyes körben a bank (játékvezető) különböző nagyságrendű nyereményt oszt vissza. Az egyes körökben a végeredmény 3X, 2XY, 3Y, 2YX lehet. Az egyes csapatok nyeresége vagy vesztesége a végeredménytől függ, hogy a négy lehetséges variációból melyik teljesült. Ha a tét, pl. 100 dollár volt a fogadási körben és mindenki X-et írt, akkor a csapatok 100 dollár veszteséget könyvelhetnek el egyenként, ha 2XY volt az eredmény, az X-re fogadók 100 dollárt nyernek, az Y-ra fogadó viszont 100-at veszít. 2YX-nél az Y-ra fogadók 100 dollárt veszítenek, az aki X-re fogadott, az viszont háromszoros, 300 dolláros nyereményt tudhat magáénak. Ha mindenki Y-t ír, akkor a nyereménye mindenkinek egyszeres lesz, vagyis 100 dollár. A nyereményeket, veszteségeket a táblázatból vezethetjük le a különböző végeredményekhez tartozó X, Y értékekből. A csapatok egymással közvetlenül nem beszélhetnek, nem láthatják a másik tétjeit.

Az egyes fordulók után és a játék végén sem tudják meg a csapatok, hogy a másik csapat mit döntött.” Ennél többet ne közöljünk, de kérdezzük meg, hogy érti-e mindenki a feladatot. A csapatokat egymástól külön ültessük, hogy ne lássák, hallják a másik csapat tippjét!

Egyenleges, bővülő piac játékmenetSzerkesztés

A bank minden körben más és más tétet ad meg a játék menetétől függően, és a téteket csak az egyes fordulók előtt közli. Általában kicsi téttel kezdünk, pl. az említett 100 dollár, majd körönként duplázzuk. A harmadik fordulóig a csapatok nem beszélhetnek egymással. A harmadik forduló után azonban lehetőséget kapnak arra, hogy egy küldöttet jelöljenek ki, és a három küldöttön keresztül megbeszéljék, hogy a következőkben milyen közös taktikát folytatnak, feltéve, ha erre van igényük.

Források Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki