Fandom

Vitakultúra

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

Építés alatt, te is hozzátehetsz!

A Kritikus vita olyan beszélgetés, melynek célja a véleménykülönbségek feloldása. Tehát nem egy vita megnyerése a cél, hanem csak az igazság kiderítése.

A vitakultúra hét szintje útmutató hogy hogy tájékozódjunk a kihűjelentések dzsungelében. A vitakultúra alulról felfelé csiszolódik. Minél magasabb egy szint, annál jobban meg kell dolgozni érte, annál kifinomultabb.

A racionális érvelés tíz aranyszabálya - Egy modern logikaelméleti mű az alábbi módon foglalja össze az elfogadható érvelés általánosan elfogadott tíz alapvető szabályát.

Lakatos László: Érveléstechnika, utcai harcos változat

Érvelési hibák Szerkesztés

Az érvelési hibák a kijelentésekben - illetve azok részeként a magyarázatokban vagy logikai levezetésekben, következtetésekben - rejlő olyan hamisságok, amelyek az állításban foglalt előfeltevések (premisszák) igazságától függetlenül érvénytelenítik az állításokat. Tehát olyan hibákról van szó, melyek magukban az érvelések szerkezetében, az azokat alkotó logikai és következtetési láncolatokban rejlenek.

Az érvelési hibákat az emberek saját maguk leggyakrabban átgondolatlanság miatt ejtik. Ugyanakkor sokan (pl. politikusok) szándékosan helyezik el őket mondanivalójukban, hogy segítségükkel az igazságot és a valóságot elfedjék, attól eltérő benyomást, képzetet keltsenek másokban, és így próbálják meg hallgatóságukat meggyőzni a nekik kedvező álláspontokról.

Az alábbi weboldalnak a célja a leggyakoribb érvelési hibák megismertetése mindenkivel annak érdekében, hogy azokat az olvasók maguk ne kövessék el, illetve, hogy mások ezeket ne tudják megtévesztésükre, véleményük és cselekedeteik manipulálására felhasználni.

Részletek: http://a.te.ervelesi.hibad.hu/

Kapcsolódó témák Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki