Fandom

Vállalati kölcsönzés kínában

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

Árnyékbankoktól kölcsönöz a kínai gazdaság majdnem fele

Kína idei gazdasági teljesítménye nagyban függ attól, hogy a központi bank szigorítja-e a bankon kívüli kölcsönnyújtás szabályait. A kínai árnyékbankok ugyanis egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a gazdaság teljes finanszírozásából, betéteseik ugyanakkor alulbecsülhetik a kockázatokat az IMF szerint - írja a Bloomberg.

Kínában a bankok rekordnak számító alacsony részesedéssel számolhatnak a gazdaság finanszírozásában, ugyanis egyre többen használják kölcsönfelvételre az alternatív pénzügyi csatornákat. A Bloomberg felmérésében résztvevő 37 elemző szerint az újonnan folyósított banki jüankölcsönök múlt havi értéke az előző évi adathoz képest 14 százalékkal csökkenhet, az adat néhány napon belül kerül nyilvánosságra. Ha a becslés pontos, akkor 2012-ben a bankok részesedése 55 százalékra csökkent a gazdaság teljes finanszírozásában.

A kínai jegybank (People's Bank of China - PBOC) igyekszik a kölcsönzés különbözői formáit felderítve teljes képet mutatni a hitelezésről a hivatalosan számított adatok révén. A világ második legnagyobb gazdaságában ugyanis a finanszírozók és befektetők a kevésbé szabályozott, de nagyobb profitokkal kecsegtető árnyékbankok felé fordulnak. A kínai központi bank statisztikai hivatalának vezetője 2011-ben egy nyilatkozatban arról számolt be, hogy "a teljes finanszírozás változása (amely a banki mellett az alternatív kölcsönzést is figyelembe veszi) sokkal inkább összefügg a GDP és az infláció alakulásával, mint önmagában az újonnan felvett jüan kölcsönök értékének változása."

Az alternatív betétgyűjtők, mint például az úgynevezett trösztök, magasabb betéti kamatokat ígérnek a háztartásoknak és a vállalatoknak a bankoknál, mivel jórészt ingatlanokba, részvényekbe, kötvényekbe, nyersanyagokba és egyéb eszközökbe fektetik a befolyó összegeket. A trösztök 2012 első 11 hónapjában 2011 egészéhez képest ötször nagyobb összegben nyújtottak hitelt, körülbelül 167 milliárd dollár értékben. A trösztökbe fektetők az IMF szerint alulbecsülhetik a kockázatokat, ugyanis ezek a cégek gyakran magas kockázatú szereplőket hiteleznek. "Kína 2013-as gazdasági teljesítménye nagyban függ attól, hogy a szabályozók szigorítják-e a bankon kívüli kölcsönnyújtás szabályait. A szabályozói szigor visszavetheti, az enyhítés támogathatja a gazdasági növekedést" - mondta Shi Lei, egy pekingi elemző.

Forrás: Portfolio.hu

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki