Fandom

Tervezett elavulás

446pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A tervezett elavulás a tartósság ellentéte. “A kapitalizmus rémálma az olyan termék, ami soha nem megy tönkre, mert csökkenti az üzleti forgalmat. A jelenlegi gazdasági rendszerünk motorja viszont a fogyasztás. Ezért vagyunk arra kényszerítve, hogy eldobjunk és újra vásároljunk mindent, ahelyett, hogy megjavítanánk – jóllehet ez utóbbi sokkal olcsóbb lenne” – így áll ez az alapvető probléma Jürgen Reuß és Cosima Dannoritzer „Kaufen für die Müllhalde – Das Prinzip der geplanten Obsoleszenz“ (A szemétdombra vásárolunk – A tervezett elavulás elve) című könyvében.
A tervezett elavulás története - A villanykörte összeesküvés (teljes) (hungarian)52:49

A tervezett elavulás története - A villanykörte összeesküvés (teljes) (hungarian)

Bernard London szerző már 1932-ben javasolt egy módot arra, hogyan tudna az Egyesült Államok kilábalni a gazdasági válságból. Könyvének címe: “A depresszió befejezése a tervezett elavulás segítségével”.

Történelmi példák Szerkesztés

  • Phoebus izzólámpa-kartell üzletpolitikája 1924-ből. Példájukból tanulva akkoriban gyakorlatilag minden nagy izzólámpa gyártó átlagosan 2500-ről 1000 órára csökkentette az izzólámpák élettartamát.
  • DuPont konszern nejlonharisnyáinál is az 1940-es években.
  • a Ford cég és a General Motors (GM) vetélkedésének idejéből: Henry Ford 1927-ig tartotta magát a tartós autó elvéhez, míg a GM szándékosan a divatos formára és a gyors divatciklusokra helyezte a hangsúlyt. Ford veszített: 1927-ben meg kellett szüntetnie a legendás T modell gyártását.
  • Örökgyufa sikertelensége

Források, kapcsolódó írások Szerkesztés

Kapcsolódó témakörök Szerkesztés

Fenntartható fejlődés, újrahasznosítás, globalizáció, Önként vállalt egyszerűség

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki