Fandom

Talentum Kör

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A Talentum Kör bemutatása, mely 1996-ban Bernhard Oberrauch kezdeményezésére ( lásd Kozák Tibor: Kaláka körök (LETS)) alakult meg.

Szerző: fidusz, Csü, 2006-09-07 10:26

Mi is az a Talentum Kör? Hogyan működik? Hogyan lehetek én is tag?

Megalakulás háttere Szerkesztés

A világ sok pontján rájöttek már arra, hogy a jelenlegi gazdasági világrend beépített hibái fontos tényezői a rohamos mértékű környezet pusztulásnak, szociális egyenlőtlenségeknek és politikai bizonytalanságoknak. Megállapították többek közt, hogy baj van a pénzzel, a kamatos kamat rendszer lényeges eleme annak a pénzügyi automatizmusnak, amely eredményeképp a pénz "önmagától" áramlik a szegényektől a gazdagokhoz, a perifériáról a központba, a faluból a városba, délről északra, keletről nyugatra... stb. A forgalomból folyamatosan "kiszivattyúzódik" a pénz, emiatt hiába van mérhetetlen mértékű túlkínálat, a kereslet nem fizetőképes. Ugyanakkor hatalmas tőkék halmozódnak fel egy szűk tulajdonosréteg kezében, amelyek a legabszurdabb módokon is lecsapolást keresnek (fegyverkezés, űrtechnika, veszélyes pénzügyi és ingatlan-spekulációk, stb.).

Ahol ezt végig gondolták, önként adódott az ötlet: csináljunk másmilyen pénzt. Olyat, amelyet nem a politikai és gazdasági hatalom csúcsán levők hoznak létre és kontrollálnak, hanem mi mindannyian, akik fillérre beosztott konyhapénzből mérjük életünket fizetésnaptól fizetésnapig. Ha Önnek is ilyen gondjai vannak, akkor szeretettel ajánljuk figyelmébe a Talentum kört. A módszer igen sok világvárosban és vidéken évek óta kitűnően működik, tudomásunk szerint a Talentum kör hazánkban az első ilyen típusú kezdeményezés.

Alapinformációk Szerkesztés

A Talentum kör egy szívesség bank, amelyhez tartozik egy hírlevél, és egy számla-nyilvántartó központ. A hírlevélben a tagok szolgáltatásokat, esetleg használt holmikat vagy árukat ajánlanak fel, illetve keresnek. Az üzletkötés úgy jön létre, hogy a kínáló és kereső telefonon egymásra talál, a szokásos módon megalkusznak a szolgáltatás vagy áruról, de az értéket nem a szokványos módon pénzben, hanem talentumnak nevezett kvázi-pénzben egyenlítik ki. A központban minden tagnak hitelszámlát vezetnek, ahová az üzletkötés tényét és értékét az üzletfelek telefonon jelentik be. A talentum (TT) nem megfogható pénz, ez csak könyvelési tételként jön létre, a vevőnél terhelésként, az eladónál jóváírásként. Az árban a felek teljesen szabadon állapodnak meg, irányelvként a Kör alapítói 1 óra szolgáltatás = 100 talentumban állapodtak meg.

Szabályok Szerkesztés

A játékszabályok (jelenleg még) igen egyszerűek:

  1. Belépési díj egyszeri 100 TT, amelyet a külön tagként nyilvántartott "központnak" írnak jóvá, a központi "kiadások" (pl. a rendszer működtetése és propagandája), valamint a kilépők által elvitt talentumok okozta veszteségek fedezésére.
  2. A maximális hitel felső határa az alapítók megállapodása alapján jelenleg 20.000 TT. Eddig az értékhatárig mindenki szabadon igénybe vehet szolgáltatásokat ellenszolgáltatás nélkül. Ezt a határt nem lehet átlépni, ha valaki közelíti, akkor sürgősen gondoskodnia kell arról, hogy más tagok igénybe vegyék a szolgáltatásait, és így dolgozza le tartozásait a közösségnek.
  3. Ha valamely tag 5 hírlevél után sem ad bármi módon életjelt magáról, akkor további egy rákérdezést kap. Ha ezután sem jelentkezik, a listából kikerül a neve, és hírlevelet sem kap mindaddig, amíg maga nem kéri újra a listában való szerepeltetését, és a hírlevelet.
  4. A hírlevél előállítási és postaköltségeit a tagok fedezik, jelenleg évi 500 Ft.

Kapcsolat Szerkesztés

Jelentkezni úgy lehet, hogy a leendő tag egy postai vagy drótlevélben megírja a nevét, telefonszámát, címét valamint felajánlásait és igényeit a központnak, illetve eljuttatja az éves költségtérítést.

A központ címe: Zsombok György, Budapest, XIV. Stefánia u. 47. fsz. 2. T: 363-6958, drótlevél: zsombok[kukac]mail.bme.hu

A Talentum Kör levelezőlistája: talentum[kukac]zpok.hu Jelentkezés, feliratkozás a fidusz[kukac]zpok.hu címre kell írni egy levelet.

A Talentum Kör honlapja: http://www.etk.hu/talentum/

Cikkek: http://lmv.hu/talentum

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki