Fandom

Szociális kártya

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A Szociális kártya egy pénzhelyettesítő kupon, melynek lényege, hogy az embereknek különféle jogcímeken nyújtott állami támogatások egy részét – Monokon például a szociális segély 60 százalékát – a kártyára utalja az önkormányzat, csak a többit kapják meg készpénzben. A kártyával az arra kijelölt boltokban élelmiszert, ruhákat, tanszert, tisztító- és tisztálkodószereket, gyógyszert, tüzelőt lehet venni, és ki lehet belőle fizetni a rezsit. Alkoholra, cigarettára, játékgépekre viszont nem lehet költeni, és az uzsorások sem kapnak belőle, mert készpénzt nem lehet vele felvenni – a magyarázat szerint ugyanis ez a célja.

Támogatói Szerkesztés

Szociális kártyát vezet be hamarosan a rendhagyó intézkedéseiről ismert monoki önkormányzat – de a kezdeményezéshez eddig 19 másik önkormányzat is csatlakozott, és a hírek szerint év végéig legalább 500 helyhatóság tesz ugyanígy.

Megvalósítás vállalkozással Szerkesztés

Dózsa István a kártyarendszert üzemeltető Cafeteria-card Kft. ügyvezetője szerint az országos rendszerben 19 ezer olyan helyen lehet vele fizetni, ahol van bankkártya-leolvasó, nem sérül a vásárló választási szabadsága. Csongrád megyében 10–12 önkormányzattal tárgyaltak eddig a bevezetéséről. Ez viszont egy két, két és fél hónapos folyamat: az önkormányzati testület többségi döntése után a jegyző határozatot hoz, azt kihirdetik, szerződést csak ezután köthet a település és a cég. Hogy mely önkormányzatokkal tárgyaltak eddig róla a megyében, az csak a testületi döntés után lesz publikus – hárította el kérdésünket.

  • Búza Zsolt Baks polgármestere, a számos segélyből élő családnak otthont adó település vezetője nem tartja rossz ötletnek, de csak akkor csatlakoznának a rendszerhez, ha az törvényes.

Kritikák Szerkesztés

  • Ferge Zsuzsa szociológus szerint a kártya nem oldja meg az alkoholizmus, a játékgépezés vagy az uzsora problémáját.
  • Az Újkorcsoport nevű civil szervezet szerint alkotmányellenes a bevezetése, ezt jelezték Szabó Máté ombudsmannak is, aki azonban elmondta: csak a konkrét rendelet ismeretében tud állást foglalni.
  • Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal szerint a szociális utalvány illetve kártya kérdése még terítéken van (2012. április), de nem tartotta elképzelhetőnek, hogy a teljes családi pótlék arra kerüljön.
  • Molnár Róbert kübekházi polgármester szerint viszont jogilag aggályos a kártyás rendszert: bár a céljával egyetért, az eszköz szerinte rossz. Ők inkább egy törvényjavaslatot szorgalmaznak arról, hogy játékgépek beállítására csak az önkormányzatok adhassanak engedélyt.
  • Varga Péter apátfalvi polgármester szerint valós problémára keres megoldást a kártya – akit megkeresett a cég a kártyás javaslattal –, de ő inkább a szociális egyeztetésekben bízik a „kártyás pedagógiai módszer" helyett.

Források Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki