Fandom

Szervezeti formák

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

Az alternatív gazdaságban a szervezeti formák a vállalkozási és szervezési ismeretek gyakorlati megvalósulásai. Mivel minden egyes szervezet eltér valamelyest az összes többitől, ennek a lapnak nem feladata a szintetizálás, igyekszik minél teljesebb képet adni. Lásd még: Alternatív gazdasági modellek

GyakorlatSzerkesztés

PiacSzerkesztés

http://www.gazdapiac.com/piacok

BolhapiacSzerkesztés

Általában személyes, használt tárgyak adásvétele. A helyszíne központi közterület, gyakran hagyományos vásárok mellett rendezik.

Példa: Gardrób közösségi vásár

GarázsvásárSzerkesztés

A garázsvásár Észak-Amerikai (USA) hagyomány, ahol a garázs elé kipakolják a ritkán használt / fölösleges dolgokat, általában töredék áron, vagy néha ingyenesen. Jellegzetessége, hogy utcára nyíló magánterőleten van, és a szomszédságon belül egy napon szervezik, gyakran lomtalanítás előtt.

CserepiacSzerkesztés

A vásárlók-eladók egy alkalmi kuponnal, vagy közvetlenül az eladóval állapodnak meg.

Virtuális piacSzerkesztés

Virtuális piacok vagy másnéven Webes vagy Internetes piacok olyan megoldás, ahol az eladók hirdetésként teszik fel dolgaikat és képességeiket, a vásárlók pedig  a hirdetéseket böngészve köthetnek üzletet.

Bevásárló közösségSzerkesztés

A közösségi vásárlás napjainkban internetes alapon szerveződik, a termék és árinformációk gyors értesítéseinek eléréséhez.

LETSSzerkesztés

Az Angol Local Exchange Trading System vagyis "Helyi Cserekereskedelmi Rendszer" vagyis LETS vagy KÖR

Helyi pénzSzerkesztés

  • Vállalkozások gyakran adnak ki saját szolgáltatásaikkal kapcsolatos pénzpótló eszközt, vagyis zsetont. További nevei bárca vagy bányapénz.

Példák: Bocskai Korona, Soproni Kékfrank

LETS központi elszámolásSzerkesztés

IdőbankSzerkesztés

Idő alapú pénzhelyettesítők

CserekereskedelemSzerkesztés

  • Barter - ritkán vagy rövid ideig használatos, pénz vagy pénzpótló hiány esetén
  • Baba-mama cserebere klubok - közelben lakó anyukák segítenek egymásnak és cserélnek egymással és támogatják egymást. Általában nem vezetnek be elszámolási rendszert, mert egymás között kiegyenlítik az ügyleteket

Mezőgazdasági szervezetekSzerkesztés

FöldbankSzerkesztés

Termőföld-kezelési rendszer a mezőgazdasági területek aktív hasznosítására. Földterületek, parcellák egységes kezelése, hasznosítása és bérbeadása, az elhanyagolt zártkertek és hobbitelkek művelésbe vonása, szociális alapú hasznosítása.

Példa: Gyulai Földbank

Városi kertészkedésSzerkesztés

Másképp Közösségi kert - angolul urban gardening vagy másképp a hipster agro, amely trend Vancouver (City Farmer), New York (Brooklyn Grange), London (Growing Communities), Melbourne után Párizsban (Le Jardin Nomade), Berlinben (Prinzessinnengärten), Amsterdamban és Helsinkiben bukkant fel, 2012-ben pedig már Budapesten (Lecsóskert) és Prágában jár, bizonyíték erre a Prazelenina projekt.

Példák, áttekintó cikk: http://dotoho.blog.hu/2012/05/15/guccsis_parasztok_szevasztok

Közösségi gazdaságSzerkesztés

AjándékgazdaságSzerkesztés

Az Ajándékgazdaság lényege, hogy a felhalmozott fölösleget nem szabad az egyenlőtlenség fokozására használni: a nagylelkűség kifejezéseként valakinek (akár a közösségnek) oda kell adni. Néhány kultúrában áldozati ajándékok lettek a fölösleg egy részéből. Ismert az ajándék befektetési céllal való tilalma, vagyis illik közvetlenül felhasználni, esetleg továbbajándékozni.

Változatai:

Közösségi BankolásSzerkesztés

Közösségi Bank amikor nem központosítva bankokon keresztül történik a kölcsön felvétele, hanem magánszerződések alapján a bankinál kedvezőbb feltételekkel. A Szívességbanktól eltérően itt alapvetően hagyományos fizetőeszközöket használnak, és kamat felszámítása is előfordul. Az Élelmiszerbank egy szociális támogató szervezet.

Kedvezmény, kupon rendszerek Szerkesztés

Hagyományos pénzzel általában csoportos kedvezményeket szervezve érnek el kedvezőbb beszerzési feltételeket. Lehetnek önállóak vagy egy kereskedelmi vállalkozás alrendszerei.

Szociális szövetkezetSzerkesztés

A szociális szövetkezetek alapvető jellemzői a következők: A tagok - akik csak természetes személyek lehetnek - meghatározzák, hogy milyen értékű részjeggyel alapítják meg a nyitott tagságú szövetkezetet, tehát ha valaki elfogadja az alapszabályt, akkor bárki, megkülönböztetés nélkül, beléphet a szövetkezetbe. A szociális szövetkezet a változó tőke elve szerint működik, ami azt jelenti, hogy változik a tagok be- és kilépésével a tőke nagysága. A szociális szövetkezet célja a tagjai gazdasági, kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi szükségleteinek kielégítése, valamint munkanélküli, illetőleg szociálisan hátrányos helyzetben lévő tagjai számára munkafeltételek teremtése. A tagoknak kötelező a személyes közreműködés a szociális szövetkezet tevékenységében. A szociális szövetkezetben lehet tevékenységet végezni tagként, alkalmazottként, vagy vállalkozási/megbízási szerződéssel. A szövetkezet közösségi alapot képez, amiből a tagok és családtagjaik számára nyújt kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi támogatást.

Változatai:

Források:

Elmélet Szerkesztés

Két alaptípusa van az közösségi gazdaságnak.

Az egyik szolgáltatás vagy idő alapú pl. a a Kaláka kör, ahol az ismerősök szomszédsági vagy rokonsági alapon segítenek kölcsönösen egymásnak.

A másik a termék vagy érték alapú, pl. a piac ahol a háztartásokban lévő fölösleg átadása történik.

A kölcsönzés és a szakmunka tartós eszközök és szolgáltatások értékesítése, ahol egyének dominálnak.

Funkció szerint Szerkesztés

Időtartam szerint Szerkesztés

  • Alkalmi: bizonyos kedvező feltételek miatt megszervezett esemény, mely állandósulhat.
  • Ideiglenes: Ismétlődő vagy szezonális
  • Tartós: Legalább egy éven át folyamatosan működik
  • Állandósult: Önkormányzati vagy magasabb szabályozás taglalja, többféle rendszer alapjául szolgál.

Tanulmányok Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki