Fandom

Méltányos kereskedelem

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

Fair-Trade-gyarapodas.png

A Fair trade mozgalom fejlődése -angol feliratos grafikonok

A Méltányos kereskedelem (angolul Farir trade) egy nemzetközi összefogás az elmaradott-kizsákmányolt országok termékeinek méltányos értékesítésére a globális kereskedelem okozta szegénység enyhítésére.

Jelenlegi probléma Szerkesztés

A kávé az ültetvénytől a bolti polcig tartó út során kb. 150-szer (!) cserél gazdát. Aki megiszik egy capuccino-t egy kávézóban 300 forintért, abból jó esetben is csak 9 forintot látott a termelő. A nemzetközi kereskedelem cseppet sem méltányos: a szegény országok termelőinek kizsákmányolásával és hatalmas környezetterheléssel jár. Az 1980-as években a kávé kereskedelméből származó bevétel 30 százaléka a termelő országoknál maradt. Ma ez csupán 10 százalék. Így viszont jól jártak az olyan nagy feldolgozók, mint a Nestlé (Nescafé), a Kraft (Jacobs) és a Sarah Lee (Douwe Edbergs). És ez csak a kávé, a sok tengeren túli termény közül.

Fair trade és etikus befektetés02:26

Fair trade és etikus befektetés

Méltányos Kereskedelem bemutatása Szerkesztés

A FAIR TRADE-et magyarul MÉLTÁNYOS KERESKEDELEM-nek fordítjuk. A Fair Trade mozgalomnak az a fő célja, hogy a termelők méltányos árat és biztos jövedelmet kapjanak az áruikért. A civil társadalom egy olyan mozgalmáról van szó, ami a kritika mellé a megoldást is odateszi. Talán éppen ezért az egyik leggyorsabban fejlődő és legnépszerűbb civil mozgalom ma Magyarországon.

A Szegény országokban élő kávé-, tea-, kakaóültetvények munkásairól van szó Dél-Amerikában, Afrikában és Ázsiában. Emellett lehetnek ők például focilabda-készítő munkások is Pakisztánban. A Fair Trade-ben fontos, hogy ne alkalmazzanak környezetpusztítást és kizsákmányoló munkát benszülöttekkel, gyerekekkel és nőkkel. Sokszor bio termékek jelennek meg Fair Trade logóval. A méltányos árat a földművesek több helyen vissza tudják forgatni a saját közösségük javára, például iskolát építenek. A nyugati/északi országok lakói pedig nem csupán a lelkiismeretükön könnyíthetnek, de általában a nagykereskedelmi hálózatokban kapható cikkeknél sokkal jobb minőségűt kapnak, legyen az tea vagy csoki.

Magyarországi jelenlét Szerkesztés

Média Szerkesztés

A téma angolul: w:c:emergingeconomy:Fair_trade

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki