Fandom

Kenderbeton

446pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A kenderbeton építőanyagként a legkorszerűbb bio-passzívházak építéséhez, de a régi épületek hőszigeteléséhez is használható. Könnyen és gyorsan lehet építkezni, ráadásul kiemelkedő hőszigetelő tulajdonsággal bír, ez utóbbi tulajdonsága még a hagyományos üveg- és kőzetgyapot hőszigeteléseken is túltesz. Mivel a kenderrostból készülő hőszigetelő anyagok jelentősen kisebb energia-befektetéssel készülnek, az építkezések környezeti terhelését is jelentősen mérsékli - a fenntartható fejlődés elveinek megfelelően.

A kenderről Szerkesztés

A kender növény, mely egykoron oly fontos volt, és Magyarország kiemelkedő termelőnek számított világszinten, olcsó, környezetbarát, hatékony építőanyagot biztosíthat. A kendert könnyű termeszteni, igénytelen a talaj minőségére és négy hónapon belül le is lehet aratni a termést. Ezen több ezer évig fontos ipari növényt a 90-es évek elején fedezték fel újra külföldi lelkes hívei. Gyorsan növő növény (a bambusz után a második leggyorsabban), mely nem igényel vegyszeres kezelést, illetve könnyen és gazdaságosan termeszthető. Egyetlen hektár ipari kender elegendő egy átlagos családi ház felépítésére.

A kenderbeton felhasználása Szerkesztés

Rostjait mésszel és vízzel kötik egymáshoz és zsalutéglákká alakítják. Ez könnyen formázható, nem szükséges maltert használni hozzá, és ellenáll a nyirkosságnak is, ezért nem szükséges komoly alapozást végezni, csupán ugyanebből az anyagból készült lemezekkel burkolni a padozatot. Akár 800-1000 millió forintos beruházás is érkezhet a korábban hagyományosan kendertermesztésből élő kistérségekbe, ha az építőipar újra felfedezi” az ipari növényt. 2020-ra, amikor az unióban már csak passzív házak épülhetnek, a külföldön egyre népszerűbb kenderbeton és kenderből készült szigetelő anyagok itthon is slágerré válhatnának.

A kenderház tulajdonságai Szerkesztés

Tapasztalatok szerint a ház meleg, száraz és kényelmes, és egyfajta rusztikus atmoszférát kölcsönöz az életnek. Maguk az építészek is meglepődtek a ház akusztikai jellemzőin, ugyanis azokat “nyugtató” hatásúnak találták, a kendertéglák sűrűsége alacsonyabb, a levegőt jobban áteresztik. Maga a kenderbeton nem gyulladó, nem éghető anyag, önkioltó.

Források Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki