FANDOM

Az Ethereum egy virtuális pénz és megállapodás kezelő szoftver. A készítő profi munkacsoport a bitcoin programjának toldozása-foltozása helyett egy fejlettebb blokklánc alapú rendszert alkotott. Ennek saját pénze az ether (vagyis éter, a valuta jele ETH). A Web 3.0 szintű rendszer központi felügyelet nélkül, a közösségi gazdaság elvei szerint épülve működik.

Ethereum logo 2014.svg.png

Ethereum felület logója

Működése Szerkesztés

Az Ethereumot már alapjaiban úgy írták meg, hogy kifejezetten alkalmas legyen okos-szerződések programozására. A nyílt forráskódú szoftverhez a programozók szabadon fejleszthetnek új alkalmazásokat, többek között értékpapír kibocsátására, domain regisztrációra, hivatalos online szavazásra, közösségi gyűjtésekre (crowdfunding) is használható.

Okos-szerződésSzerkesztés

Az okos-szerződés (smart contract) lényege, hogy az előre meghatározott feltételek teljesülése esetén automatikusan lezajlik az átutalás. Ha a felek megállapodnak a részletekben, és digitálisan aláírják a megállapodásukat deklaráló programot, az onnantól kezdve a feltételek teljesülése esetén automatikusan végrehajtódik. Az Ethereumon létrehozott okosszerződések esetében garantált, hogy nem csak az illetéktelenek, de még az Ethereumot fejlesztő programozók sem tudnak belepiszkálni a szerződésbe, a rendszer egyszerűen lehetetlenné teszi a csalást. A rendszerben kötött szerződések egy kódoló programon futnak át és kiküldésre kerülnek a hálózat összes pontjára.

Az Ethereum segítségével jóval átláthatóbbá és egyszerűbbé válnak az átutalások, nem kell az összekötők egy egész láncolatát segítségül venni például egy lakás vásárlásakor. Az üzleti élet egyik sarkalatos pontja, a bizalom kérdése is megoldódik, hiszen a már megkötött szerződéseket nem lehet megkerülni, becsapni, megszegni, azok automatikusan végrehajtódnak.

Ethereum pénztárca Szerkesztés

A felhasználók, akár magánszemélyek egy Android mobil alkalmazást használhatnak, amely alkalmas Ethernet küldésére, tárolására, ügyletek kezelésére.

Ingyenesen letölthető Ethereum pénztárca (wallet)

Története Szerkesztés

2014-ben találták ki, 2015 júliusban indult a nyilvános verziója, 2017-ben felfutóban volt (a belső kreditek bányászása, szervezetek átállása). A készítő munkacsoport a bitcoin programjának toldozása-foltozása helyett egy vadonatúj, de szintén blokklánc alapú rendszert alkotott.

Források, további cikkek a témában Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki