Fandom

Csiperke kör

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A Csiperke kör családok által létrehozott vásárlói kör, mely élelmiszereit igyekszik nem boltoktól, bevásárlóközpontokból beszerezni.

2004-ben tíz család alakította meg Balatonfüreden a Csiperke kört, amely valójában egy baráti kör.

Lényege, hogy közösen szerzik be az élelmiszerkészleteiket a zöldségféléktől a mézen át a húsáruig.

Alapelvük, hogy lehetőleg környékbeli gazdáktól, családi gazdaságokból vásárolnak, és lehetőleg biotermékeket.

Így a kereskedelmi lánc haszna és a csomagolás kiküszöbölésével olcsóbban jutnak kiváló minőségű árukhoz. Emellett az eladó is jól jár, mivel stabil vevőköre van, és még így is drágábban tudja eladni a termékeket, mint a nagykereskedőnek.

Hosszútávú bizalom alakul ki a termelő és a fogyasztó között.

Gyakorlati előny az egyéni beszerzéshez képest Szerkesztés

TVE: Hol vannak azok a gyakorlati előnyök, amelyek egy ilyen közösséget előnyben részesítenek az esetleg ugyanilyen kritikus egyénhez képest?

V.I.: Az elképzelések megvalósításában. Ez ötlet, tervezés, szervezés, kivitelezés. Ha ott a mócsing, csinálok jobbat. Neveltessünk malacot, vágjuk le, szerezzünk receptet, töltsünk kolbászt - jobbat, olcsóbban. Mi mangalicát neveltetünk, meg tyúkot tojásnak, húsnak.

Igaz ez a legtöbb élelmiszerre. Nem romlandó, fagyasztható vagy füstölt húsáru, krumpli, hagyma, savanyított vagy savanyítható (!) káposzta, alma, répa, cékla, karalábé, dió, körte, meggy, málna, alma, bor (újrapalackban!), pálinka, házisajt, méz, tönkölybúzaliszt, vega kaják, pirospaprika és volt kenyér is stb.

Ha egyénileg próbálnánk mindenből a legmegfelelőbbet venni, az felemésztené minden energiánkat. Ehelyett valamelyikünk elvállalja, hogy pl. kerít egy tisztességes almatermesztőt a közelben, aki jó gyümölcsöt, jó gazdálkodásból, jó áron, közvetítő nélkül biztosít. Megnézi a fákat, a gazdaságot, fölméri a társaság összigényét, megszervezi a szállítást, majd elosztja az almát és beszedi a pénzt. Mindezt optimálisan csak úgy lehet teljesíteni, ha összefogás van a háttérben, hiszen egy családnak ötven kiló almáért negyven kilométert utazni bolondság.

Problémás termékek Szerkesztés

Milyen termékek problémásak? V.I.: Amely miatt egy hónapnál gyakrabban kell kötelezően találkozni. És persze, amely miatt logisztikailag többet kell befektetni, mint amit anyagi-érzelmi szinten hoz. Pillanatnyilag nekünk épp ilyen a szürkemarha.

Források Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki