Fandom

Ajándékgazdaság

446pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások1 Share

Az ajándékozáson vagyis nagylelkűségen alapuló gazdasági modell lényege, hogy a felhalmozott fölösleget nem szabad az egyenlőtlenség fokozására használni: a nagylelkűség kifejezéseként valakinek (akár a közösségnek) oda kell adni. Néhány kultúrában áldozati ajándékok lettek a fölösleg egy részéből. Ismert az ajándék befektetési céllal való tilalma, vagyis illik közvetlenül felhasználni, esetleg továbbajándékozni.

Magyar példák az ajándékgazdálkodás területénSzerkesztés

Ajándékgazdaság változatai Szerkesztés

Free-box, vagyis kacat lerakatSzerkesztés

A hagyományos gazdaságba beágyazódva is lehetőség van ismeretlenek megajándékozására. A fölösleges ám használható dolgokat nem kidobják, hanem egy közterület mentén elhelyezik, amikből bárki kedve szerint válaszhat. A Garázsvásárok egyik eleme szokott lenni, de Karitatív boltokban is szokott ilyen polc lenni.

Könyvcsere, szabadpolcSzerkesztés

Tégy egy könyvet, végy egy könyvet. A könyvet-könyvért mozgalom lényege, hogy nyilvános helyekre (kávézókba vagy akár az utcára is) kitesznek egy polcot, ahonnan szabadon választható egy tetszőleges könyv, cserébe pedig ott kell hagyni egyet, amire már esetleg nincs szükség. [1]

InformatikaSzerkesztés

Társadalmi modellek Szerkesztés

Humanista Gazdasági HálóSzerkesztés

A Humanista Gazdasági Háló a Humanista Mozgalom egyik modellje, amely az Új-humanista filozófiára épül. Lényege, hogy a magántulajdon a személyes illetve a család által használt birtoktárgyakra és javakra terjed ki. Amennyiben a munkával olyan hasznot ér el valaki, amire személyesen már nincs szüksége, akkor azt a közösség- társadalom szűkölködői részére felajánlja. Ebben hasonlít a Buddhista gazdasági modellre.

Kommunizmus Szerkesztés

A kommunizmus olyan társadalmi berendezkedés, amely az emberek értékek erősségében bízva nem szab meg árakat, a személyes használaton túl a javak közjavak. Az emberek szabadon és önállóan dönthetik el hogyan tesznek a köz javáért.

Anarcho-KommunizmusSzerkesztés

Az Anarcho Kommunizmus lényege, hogy mindenki szabadon használhatja a rendelkezésre álló javakat szüksége szerint, és belátása és tehetsége szerint törekedjen a javak gyarapítására. Központi felügyelet nélkül az egyének és spontán szerveződő csoportok egymás közötti érdekérvényesítése alakítja ki a gazdaság működését.

ŐskereszténységSzerkesztés

Az Őskereszténység szembehelyezkedett az egykori rabszolgatartó, erősen hierarchikus társadalommal.

Hasonló kezdeményezések Szerkesztés

Források Szerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki