Fandom

A helyi pénz közbeszerzési szerepe

445pages on
this wiki
Add New Page
Hozzászólások0 Share

A helyi pénz lehetséges szerepe a közbeszerzési eljárásokban

Egy magánvállallkozás, a Közbeszerzési Intézet állásfoglalása. Forrás: kozbeszerzesiintezet.hu

A helyi pénz gondolata nem új dolog a gazdasági életben, számos külföldi és hazai példa támasztja alá létjogosultságát, lehetőségeivel a Nemzeti Vidékfejlesztési Koncepció is foglalkozik.

A helyi pénzhelyettesítő rendszerek elsősorban szövetkezeti formában működtethetőek. A helyi pénz egyik fő funkciója, hogy megteremtse a helyi gazdaság preferenciáját, forgalmat generáljon a gazdaság helyi szereplői között, ezáltal élénkítse a helyi gazdaságot. A rendszer egyszerűbb formája a helyi pénz mellett a közösségi együttműködésen és bizalmon alapuló helyi cserekereskedelmi rendszerek, csereeszközök létrehozása.

A helyi pénz, túl azon, hogy a gazdaságélénkítés eszközeként működhet, komoly szerepet játszhat a munkahelyteremtésben, amennyiben önkormányzat a kibocsátó, úgy a pénzhelyettesítő utalvány kibocsátásával kamatmentes hitelhez juthat, és nem utolsó sorban erősíti az egyes gazdasági szereplők közötti együttműködést.

Mi köze azonban mindennek a közbeszerzésekhez, kérdezhetnénk. A WIR tagjai a beszerzési igényük kielégítése kapcsán kiírt pályázatokon feltételként írják elő a CHW elfogadását, és a nagyobb elfogadási hányad eredményez nyerő pozíciót. Mindez már érdemes arra, hogy közbeszerzési szemmel is nagyobb figyelmet szenteljünk a kérdésnek.

A hazai közbeszerzési törvény a közösségi jogi közbeszerzési irányelveken alapul, és a közösségi jogalkotó értelemszerűen nem preferálja az egyes tagállamok részéről azt a törekvést, hogy a helyi vállalkozókat részesítsék előnyben, de nem is erről szól a helyi pénz esetleges közbeszerzési szerepe. A cél pusztán annyi lenne, hogy a hazai közbeszerzési pályázaton elnyert pénznek legalább egy része Magyarországon kerüljön elköltésre, és ilyen jellegű korlátot a közbeszerzési irányelvek nem tartalmaznak.

Előzőeken túl, a közbeszerzési irányelvek a közbeszerzési törvény logikájában elsősorban a közösségi rezsimbe tartozó eljárások vonatkozásában fogalmaznak meg követelményeket, így a nemzeti rezsim keretei között a jogalkotónak nagyobb szabadsága van, például a helyi pénz alternatíváinak kipróbálása is. Minderre tekintettel álláspontunk szerint érdemi vizsgálatot érdemel, hogy a közbeszerzési eljárások során az ellenszolgáltatás teljesítése során milyen feltételekkel lehet előírni a helyi pénz minél nagyobb arányú elfogadását.

Az MKI álláspontja szerint a helyi pénz alkalmazásának lehetősége a közbeszerzési eljárásokban fennáll, minderre figyelemmel küldetésünknek tekintjük, hogy erre minél szélesebb körben a gyakorlatban is sor kerüljön, adott esetben az MKI által lebonyolításra kerülő eljárások esetében. Minderre figyelemmel az MKI várja olyan ajánlatkérők, egyéb szervezetek jelentkezését, akik érdekeltek a helyi pénzek alkalmazási lehetőségének bővítésében.

További információ: kapcsolat@kozbeszerzesiintezet.hu

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki